Het einde van een tijdperk?

Vorige week kwam er opmerkelijk nieuws naar buiten op Mana’s blog. De Gothic & Lolita bible stopt met de Mana-Sama x  Moi-même-Moitié pagina’s.

5076_53bc

†  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †

† INFORMATION ABOUT THE GOTHIC&LOLITA BIBLE

I think everyone always looks forward to my photos wearing Moi-meme-Moitie in the Gothic&Lolita Bible, but this time I got this from the person in charge.

“Every issue we’ve always requested Mana-Sama x Moi-meme-Moitie pages, but according to the publisher it has been decided that from next issue on those plans will come to an end…”

That’s what they said.
I have always taken part in the Gothic&Lolita Bible since the very first issue over a span of some 10 years, so as you might expect I’m a little sad.

Mana
2016/01/29 (Friday) 21:08:02

Vertaling door:  Mana Aesthetics

†  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †  †

Mana heeft altijd een prominente plek gehad in de Gothic & Lolita bible en het tijdschrift is heel belangrijk in de lolita ‘wereld’. Dus wat zal dit betekenen voor Moi-même-Moitié, gothic lolita en lolita in het algemeen? Moi-même-Moitié stond bekend als HET gothic lolita merk, dus het verdwijnen van Moitie in de Gothic & Lolita bible zal zeker invloed hebben. Een paar jaar geleden was Mana een van de bekendste lolita idolen. Zowat iedere lolita had van Mana en Moi-même-Moitié gehoord. Tegenwoordig zie ik steeds vaker de volgende vraag verschijnen: ‘Wie is Mana?’ Dat is erg jammer, want Mana heeft zo’n grote rol gehad in de populariteit van (gothic) lolita.  Ik vraag me af of Moitie geheel zal verdwijnen uit het tijdschrift of dat er nog een kleine advertentieruimte over zal blijven. Aan de reactie van Mana te zien, denk ik het eerste.  Hoewel ik geen groot fan ben van wat Moi-même-Moitié de afgelopen jaren heeft uitgebracht, ben ik toch niet blij met het nieuws.  Het blijft tenslotte mijn favoriete merk en voor Moitie als kledingmerk zal dit negatieve invloed hebben. Ook vind ik het jammer voor de vertegenwoordiging van gothic lolita. De afgelopen jaren staat gothic lolita steeds minder in de spotlights.

38353_640

Het gaat al wat langer niet zo goed met het kledingmerk. In ieder geval in vergelijking met de andere merken. Zij openden winkels in het buitenland, kregen Engelse websites en begonnen met reizen naar lolita evenementen over de hele wereld.  De sluiting van de fysieke winkels is een voorbeeld van dat het wat minder ging met Moitie. Daarnaast speelde de opkomst van OTT Sweet (rond 2008) en OTT Classic (rond 2012) ook een rol. Deze stijlen waren super populair en ik heb het gevoel dat Moitie daar ook last van heeft gehad. Toch bleef Moi-même-Moitié de plek in de Gothic & Lolita Bible behouden. Zelfs in de economische crisis. Ik vraag me af waarom de keuze nu gemaakt is. Gaat het om de afname van de populariteit van het merk of gothic lolita? Spelen er persoonlijke dingen tussen de Gothic & Lolita bible en Mana? Vinden ze dat het merk niet meer het tijdsbeeld past? Willen ze de ruimte gebruiken voor andere merken, bijvoorbeeld Chinese merken? We zullen zien.

ac549c93257e67a0ed3de526b9aaecb2

Het zet me wel aan het denken. Ik hoop dat het effect niet te groot zal zijn op Moitie. Ik zou het naar vinden als het merk zou verdwijnen. Het verandert mijn plannen voor het komende jaar wel. Ik ga me er nog meer op richten om kleding van Moi-même-Moitié te kopen. Natuurlijk blijf ik gothic lolita dragen! Er moet meer aandacht komen voor gothic lolita. Het is een prachtige stijl en ik hoop dat gothic lolita weer populair zal worden.  Voor mij is dit nieuws in ieder geval een einde van een tijdperk.

Hoe denken jullie over dit nieuws? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Geef een reactie

